Медіадіяльність створює майбутнє економічної освіти дітей

У Концепції «Нова українська школа» зазначено: «Освічені українці, всебічно розвинені, відповідальні громадяни і патріоти, здатні до ризику та інновацій, – ось хто поведе українську економіку вперед у ХХІ столітті». Розвиток медіа у світі та в Україні гостро ставить питання медіаосвіти і вихованців закладу дошкільної освіти, оскільки нині пріоритетними визначено такі завдання: розвинути в дитини критичне мислення; сформувати навички пошуку, опрацьовування та використання інформації з різних джерел за допомогою дорослого; організувати освітній процес, спрямований на формування активної, мислячої, відповідальної та грамотної дитини.

Відповідно до меморандуму про співпрацю у сфері дошкільної освіти між Міністерством освіти і науки України та міжнародною фундацією «Aflatoun International» (Нідерланди) з 2016 року розпочато впровадження програми соціальної та фінансової освіти дітей «Афлатот». Актуальність програми полягає в тому, що вона пояснює дітям основи бюджетування власних коштів, навчає бути ощадливими та приймати виважені рішення. Навчаючись за цією програмою, діти отримали навички правильно розпоряджатися своїми грошима, отримали знання щодо бюджетування власних коштів, навчилися бути ощадливими та приймати правильні рішення, долати складні фінансові й матеріальні обставини, у яких дехто з них та їхні родини перебувають, а також накопичувати знання для досягнення добробуту в майбутньому.

Упровадження програми «Афлатот» дає дітям можливість якомога повніше уявити своє місце, роль, значення та необхідність застосування економічних знань в житті, яке їх оточує. Метою роботи є формування у дітей таких компетентностей як: математична грамотність, уміння навчатися впродовж життя, соціальні та громадянські компетентності, підприємливість.

Інновація полягає в формуванні початкових економічних знань на заняттях з фізичного розвитку. Фінансова грамотність як частина фізичного розвитку. При реалізації програми використовуємо такі форми роботи: ігрові заняття, спортивні змагання та розваги, ігри-квести, ігри-стратегії, проблемні ситуації та інше. Практична значущість та можливість творчого застосування в масовій практиці закладів освіти полягає в тому, що забезпечивши дошкільнятам оптимальний руховий режим, можна не лише покращити показники їхнього здоров’я, а й стимулювати загальний розвиток малят, мотивувати їх до пізнання.

Інноваційний процес відбувається поетапно. Здійснена підготовча робота з педагогами, які ознайомлені з науково-методичними засадами економічного виховання дітей дошкільного віку, програмовими вимогами, метою та завданнями економічної освіти.

Проведено різні форми методичної роботи з кадрами: консультації: «Коректурні таблиці, як засіб економічного виховання дошкільників», «Актуальність проблеми економічного виховання в сучасному світі»; семінари: «Соціальна і фінансова освіта дошкільників»; педагогічні ради: «Особливості соціально-економічної освіти дошкільників»; «круглі столи»: «Економічне виховання, його значення для розвитку дитини», «Цінності, що закладаються з дитинства».

Створено творчу групу, яка розробила перспективний тематичний план освітньої роботи на рік для дітей старшого дошкільного віку (додаток 1), у якому визначено теми з економіки й орієнтовні форми та методи роботи, за допомогою яких можна реалізувати завдання економічного виховання в процесі спільної діяльності з дітьми. Учасники творчої групи підібрали літературний, ілюстративний, мультимедійний матеріал до тем: «Ти, я і Афлатун», «Я і моя сім’я», «Доходи сім'ї»; підготували й провели розвагу до дня народження «Афлатуна». Розроблено рекомендації, поради для педагогів і батьків, дидактичні ігри: «Кожна праця почесна», «Економно витрать гроші», «Аукціон», «Вибери товар», «Які бувають доходи». У сюжетно-рольові ігри дітей уведено нові елементи: гроші, гаманці, банкомати, банківські картки.

Для простеження оцінки результативності та ефективності впровадження програми були розроблені критерії та показники засвоєння дітьми економічної грамотності на початку та кінці навчального року (додаток 2).

фольклорних і віршованих творів «Світ економіки в прислів’ях, приказках, загадках та віршах».

Робота з дітьми з економічного У кожній групі виготовлено практичні посібники леп-буки,які дають змогу організувати роботу дошкільників більш цікаво та доступно. Для створення леп-буків використано: дидактичні ігри «Цікаві завдання для маленьких бізнесменів», «Ілюстрований словник Афлатунчика»; посібник «Грошові одиниці країн світу»; настільну гру економічної спрямованості «Граємо в економіку» (додаток 3).

У методичному кабінеті створена добірка малих виховання в закладі реалізується за такими основними тематичними напрямами: «Моя сім'я», «Людські потреби та можливості», «Ресурси та виробництво товарів», «Обмін і торгівля», «Цікаво про гроші», «Світ професій», «Правила чесного бізнесу», «Ощадливість». На заняттях діти працюють із картками-схемами щодо складання сімейного бюджету, розходів сім'ї, вчаться рекламувати, «продавати» та «купувати» товар (додаток 4).

Педагоги обмінюються досвідом роботи із соціально-економічного виховання дошкільників. Проведено відкриті заняття за програмою «Афлатот»:

· «Знайомство з Афлатуном», «Я багато в чому Особливий», «Наші сім’ї важливі для нас» – (4-й рік життя);

· «Майже все ми робимо разом із сім’єю», «Багато що ми робимо один за одного», «Ми проявляємо себе у своїх талантах та інтересах» –
(5-й рік життя);

· «Я – член суспільства» – (6-й рік життя).

До всесвітнього Дня заощаджень, щорічно 31 жовтня, проводиться розвага з дітьми дошкільних груп, яка сприяє засвоєнню дітьми елементарних економічних понять, набуттю навичок економічно доцільної поведінки та, як наслідок, формуванню первинного економічного досвіду (https://youtu.be/7iXobBBzl_k).

Вихователі разом із дітьми й за допомогою батьків виготовили поробки з покидькових матеріалів, оформили виставки дитячих робіт: «Нове використання знайомих речей», «Нове життя ляльки». Проведено екскурсії до банку, супермаркету, аптеки (додаток 5). Дошкільникам цікаво зустрічатися з «економікою» в життєвих ситуаціях, вони із задоволенням цікавляться тим, як працюють банкомати, касові апарати, менеджери. Результатом роботи є те, що ігри дітей стали більш змістовні, розширилося коло ігрових ролей, поповнився словник дітей, ігровий задум малюків є більш творчим, а дії самостійними.

Розроблено сюжетно-дидактичні ігри: «Супермаркет», «Ринок», «Рекламне агентство», «Салон краси», «Кав’ярня» Під час гри діти вчаться самостійно приймати рішення та прогнозувати наслідки своєї діяльності. В іграх-стратегіях «Наш бізнес», «Кругосвітня подорож», «Магазин іграшок» діти спільно з вихователем планують, проектують свої дії, розподіляють обов’язки та ролі, реалізують спільний задум покроково.

Творчо та весело, за участю батьків, діти щорічно святкують День народження своєї улюбленої іграшки Афлатунчика: виготовляють подарунки, розповідають вірші, співають пісні.

Однією з форм роботи з батьками є зустрічі «за круглим столом», під час яких обговорювали питання економічного виховання, його значення для розвитку дитини. Батьки відмічають, що діти активно використовують отримані знання на практиці, навчилися економити свої кошти, мають велике бажання змінити своє життя на краще, захищають свою думку. Проведено анкетування з батьками «Економіка в житті вашої дитини» (додаток 6).

Пропонуємо батькам проводити бесіди з дітьми за такими темами: «Розповідайте дітям про свою роботу», «Не приховуйте від дітей своє матеріальне становище», «Не привчайте дітей до надмірностей», «Навчайте дітей ощадливості», «Допоможіть малятам усвідомити вартість речей», «Залучайте дітей до роботи по дому».

На батьківських зборах проводили диспут «Чи важливе економічне ви­ховання в сім'ї?». Важливими формами роботи є консультації для батьків, знайомлення їх із дидактичними іграми, наочним матеріалом, відкриті заняття: «Ми хочемо жити в чистому місті», «Що про воду треба знати, щоб її не розтрачати», «Лісова крамниця Афлатуна», «Економним я росту». Провели гру у формі квесту «З Афлатуном грай – економіку вивчай!»

Практика роботи педагогів показує, що трактування економіки як області «розумного ведення домашнього господарства» – мистецтво, його ведення має бути подано дітям у формі елементарних відомостей: навчання їх правильному відношенню до грошей, методам їх отримання та розумного використання; за допомогою фізичних вправ, ігор-квестів, ігор-стратегій, економічних завдань, ситуацій, змісту казок ввести дітей в складний світ предметів, речей, людських взаємовідносин, доступних пояснень взаємозв’язку між економічними та етичними категоріями: труд, товар, гроші, вартість, ціна з однієї сторони, і моральними – бережливість, чесність, економічність, гідність, щедрість, ощадливість – з другої. Це дає можливість навчити дітей не тільки фінансової грамотності, а й поваги до своїх батьків, розуміння своїх прав і обов’язків, необхідності доглядати за навколишнім світом, природою.

Короткий звіт про роботу педагогів викладено у відеоролику (https://www.youtube.com/watch?v=rEW-q2p5r20).

Свій досвід роботи педагоги закладу презентують на засіданнях Школи ефективного педагогічного досвіду «Упровадження новітніх педагогічних технологій у практику роботи» для вихователів закладів дошкільної освіти Московського району: ознайомлюють зі змістом і досвідом упровадження програми «Афлатот», представляють авторські наробки.

Підсумовуючи проведену роботу, можемо сказати, що маємо надію на продовження міжнародного проекту «Афлатот», а наші колеги долучаються до цієї важливої справи. Допоможемо нашому підростаючому поколінню крокувати в ногу з часом, створимо майбутнє разом!

Отже, слід зауважити, що використання мультимедійних технологій у виховному процесі закладу освіти – це одна із самих нових і актуальних проблем у дошкільній педагогіці. Як показує практика, без інформаційних технологій вже неможливо уявити собі сучасної освіти. Використання ІКТ стає звичним для дітей, а для педагогів стають нормою роботи – це, на наш погляд, є одним з важливих результатів інноваційної роботи в дитячому саду. Однак, якими б позитивним, величезним потенціалом не володіли інформаційно-комунікаційні технології, але замінити живого спілкування педагога з дитиною вони не можуть і не повинні.

Д О Д А Т К И

Додаток 1

Тематичний план для старшої групи

Місяць Назва розділу Кількість годин
практичні підсумкові
1 вересень І блок: «Праця, продукт, товар» 1 -
2 жовтень 2 -
3 листопад 2 Гра – змагання: «Бартер»
4 грудень II блок: «Гроші, ціна, вартість» 2 -
5 січень 2 -
6 лютий 2 Відкрите заняття: «Подорож з Афлатуном»
7 березень III блок: «Реклама. Сімейна економіка » 2 -
8 квітень 2 -
9 травень 1 Конкурс: «Кращий рекламний плакат»
Разом 16

Перспективне планування для старшої групи

Місяць Тема Зміст
І Блок: «Праця, продукт, товар»
Вересень 1 Початкова діагностика Проводиться моніторинг на початку навчального року
2 Ігрове заняття: «Подорож до країни фінансів» Вивчення первинних понять «Фінанси», «дорожче – дешевше», «чуже-своє», формування реалістичних уявлень про працю, розвиток фізичних якостей вихованців.
Жовтень 3 Гра – змагання: «Золота монетка» Знайомити з потребами людини: життєвоважливі, духовні, сімейні потреби; розширювати уявлення дітей про працю дорослих; вчитися розрізняти товар і не товар; розуміти від чого залежить ціна товару; виховувати культуру чесного суперництва.
4 Квест: «Казки читати про економіку знати» Виховувати дружні стосунки під час роботи в команді, розвивати фізичні якості швидкості та спритності, закріплювати знання дітей про гроші, вміння ставити пріоритети між більш необхідними товарами.
Листопад 5 Гра : «У пошуках Афлатуна» Розвивати рухові вміння і навички, формувати елементарні знання в області економіки, закріплювати такі поняття як товар, продукт і праця людей.
6 Гра – змагання: «Бартер» Виховувати бажання йти до кінця, сформувати вміння у дітей робити рівний обмін.
II блок: «Гроші, ціна, вартість»
грудень 7 Ігрове – заняття: «Реклама грошей різних країн» Познайомити дітей з грошовими знаками інших країн, виховуючи вміння виконувати комплексні рухи для подолання перешкод.
8 Ігротека з Афлатуном За допомогою рухливих ігор формувати наполегливість. Закріплювати знання дітей про гроші, про вартість, товари, навчити рахувати гроші.
Січень 9 Кругове тренування: «Скарб Афлатуна» Навчати дітей співвідносити поняття ціна і товар за допомогою активної діяльності, зміцнювати здоров’я дітей, сприяти фізичному розвитку.
10 Естафета: «Правильний вибір 6-тирічок витрачати гроші?» Дати дітям можливість зробити самостійний вибір при розпорядженні власними грошима, розвивати рухові здібності дітей (функції рівноваги, координації рухів).
Лютий 11 Заняття: «Гроші вчора, сьогодні» Познайомити з історією виникнення грошей, їх призначенням через рухову активність, сприяти підвищенню працездатності.
12 Заняття: «Подорож з монеткою» Сформувати навички зміцнення здоров’я, розвивати фізичні уміння та познайомити вихованців з валютою та значимістю грошей.
III блок: «Реклама. Сімейна економіка»
березень 13 Заняття: «Хоч шість нам ще немає, формуємо ми бюджет » Сформувати у дітей економічні поняття «сімейний бюджет», «дохід сім’ї», «витрата», розвиваючи витривалість, завзятість і силу.
14 Ігрове заняття: «Реклама бабусиного варення» Познайомитися з видами поширення рекламної продукції: зняття рекламного ролика, виготовлення рекламної етикетки за допомогою використання фізичних вправ.
Квітень 15 Ігрове заняття: «На гостини до Афлотуна» Познайомити з чого може складатися сімейний дохід - «пенсія», «стипендія», «зарплата», закріпити знання про життєвонеобхідні потреби людини, поєднуючи рухову діяльність з пізнавальною.
16 Квест: «Скриня зі скарбами » Закріпити володіння дитиною елементарними економічними поняттями: бюджет, заробітна плата, реклама.
Травень 17 Конкурс: «Кращий рекламний плакат» Закріплення знань реклами за допомогою командних змагань.
18 Діагностика по закінченню Проводиться моніторинг засвоєння елементарних економічних знань.

Додаток 2

Критерії та показники результативності

реалізації програми «Афлатот»

П.І. дитини Знає про нові професії, вміє про них розповісти Має уявлення про працю і за що отримують гроші Володіє словниковим запасом, пов'язаним з областю фінансової грамотності Цікавиться соціальними явищами, що з’явилися у суспільному житті Сформовані передумови залучення дитини до сприйняття економічних знань
початок року кінець року початок року кінець року початок року кінець року початок року кінець року початок року кінець року
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Разом
Середній бал

Визначення показників по 5 бальній шкалі.

ВР - від 25 балів до 15 балів,

СР - від 14 до 10 балів,

НР - від 9 балів і нижче.

Високий рівень: дитина має знання про різні професії. Проявляє інтерес до праці дорослих. Поважає людей, які вміють працювати і чесно заробляти гроші. Прагнуть бути зайнятими корисною діяльністю, допомагати дорослим. Має уявлення про те, що грошима оплачують результати праці людей і до них слід ставитися з повагою. Сформовано звички культурної поведінки в побуті, економії енергоносіїв. Чітке розуміння понять: щедрий, добрий, чесний, ощадливий, тощо. Сформована передумова до залучення дитини до економічної сфери людської діяльності.

Середній рівень: дитина має уявлення про деякі професії. Має загальне уявлення про гроші. Володіє початковими економічними термінами. Має уявлення про моральні якості (доброта, чесність, щедрість, ввічливість). Частково сформовані звички культурної поведінки, економічної діяльності в побуті. У дитини з'являються передумови до економічної сфери людської діяльності.

Низький рівень: дитина не має знань про професії. Виникають труднощі в оцінці значущості праці. Ставлення до грошей не усвідомлене. Не володіє економічними термінами. Не усвідомлює такі моральні якості: щедрість, доброта, ввічливість, тощо. Звички культурної поведінки не сформовані.

Додаток 3

Презентація леп-буків на педраді Виставка дидактичних ігор
Виставка дидактичних ігор Виставка дидактичних ігор
Виставка дидактичних посібників Виставка дидактичних посібників

Додаток 4

Гра-змагання «Бартер»

Мета: формування умінь і навичок робити чесний і рівний обмін.

Програмовий зміст: розвивати бажання приймати участь у спортивних змаганнях, проходити смугу перешкод до кінця;вчити добирати (обмінювати) товар за бажанням;виховувати чесність і справедливість.

Хід гри:

Бесіда про бартер. Люди змінюють одні продукти на інші, це і є натуральний обмін. Бартер - це обмін товарами без грошових розрахунків. Я пропоную вам пограти в цікаву гру, яка так і називається - «Бартер». Товар необхідно заробити працею. Для цього ви будете змагатися у спортивних змаганнях на смузі перешкод, яка складається з доріжок здоров'я: пройти через купини, по слідах, проповзти під дугою, добігти, набиваючи м'яч, до наступної перешкоди, пролізти в павутинку (натягнуті шнурки), намотати шнурок на паличку і передати наступному. І так далі поки всі члени команди не пройдуть випробування, за правильне виконання перешкод видається продукт. Діти, проходячи спортивні перешкоди, тим самим заробляють товар різної категорії. Якої продукції більше зароблено ту і збиратимуть для обміну способом бартера. Командам належить домовитися про обмін. Перша команда, наприклад, обмінює і збирає молочну продукцію, а друга хлібобулочні вироби.

Гра-квест «Скриня зі скарбами»

Мета: закріплення знань з економічних понять: бюджет, заробітна плата, реклама, залучаючи дітей до виконання фізичних вправ.

Програмовий зміст: дати дітям уявлення про економічні поняття: бюджет, заробітна плата, витрати, дохід, про гроші: називати монети, розмінювати їх, що грошима оплачують результати праці людей; розвивати фізичні якості, швидкість, сміливість; виховувати працелюбність.

Хід гри:

Складність гри полягає у тому, що виконуючи кожне завдання, необхідно пройти через спортивні випробування, які придумав Афлатун. Команда проходить етапи змагань, за кожне виконане завдання отримує 1 жетон.

Потрапити до завдання можна лише перестрибнувши через перешкоди (на підлозі стоять конуси з палицями, 7 шт. через 0,5 метра, висотою 20 см) Діти повинні перестрибнути через них і дійти до столу.

Завдання № 1 «Збери картинку»

Команда повинна за 2 хвилини зібрати розрізану картинку «Муха – Цокотуха».

Наступне завдання можна отримати, якщо пролізти через перешкоди (на підлозі стоять дуги 5-6 шт.) і підійти до Афлатуна, він читає початок прислів'я, діти продовжують його.

Завдання № 2 «Продовж прислів'я»

· Батько назбирав, а син (розтрусив)

· Легше гроші прожити, ніж (нажити)

· Хлібу-міра, а грошам (рахунок)

· Приймати за чисту монету

· Праця годує, а......(лінь марнує)

· Який працівник - .....(така йому й плата)

· Копійка гривню....(береже)

Дізнатися про наступне завдання можна лише перестрибнувши через перешкоди.

Завдання № 3 «Дохід – витрати»

Команді належить вибрати правильне поняття.

§ Мати отримала зарплату (дохід)

§ Бабуся захворіла (витрата)

§ Виграла приз (дохід)

§ Загубила гаманець (витрата)

§ Заплатили за квартиру (витрата)

§ Продала бабуся пиріжки (дохід)

§ Знайшли монетку (дохід)

§ Купили ляльку (витрата)

Щоб виконати наступне завдання, треба пострибати на скакалці.

Завдання № 4 «Що можна купити»

Ведучий називає слова, якщо це можна купити за гроші, діти плескають у долоні (веселка, молоко, вітер, одяг, іграшки, любов тощо).

Для виконання наступного завдання треба набивати м'яч, хто більше.

Завдання № 5 «Скарбничка»

Команді належить вибрати монети різного номіналу, щоб вони у сумі становили: для першої скарбнички 10 гривень, для другої 8 гривень.

Дізнатись про наступне завдання можна лише прокотивши м'яч через дуги.

Завдання № 6 «Купівля»

Команді видаються монети різного номіналу (сума цих монет 10 гривень та картинки з іграшками і цінниками). Діти купують подарунки на дану суму.

Дізнатись про наступне завдання можна лише в положенні з хатха-йоги, яке придумають діти, або вихователь (собака, лев, кішка).

Завдання № 7 «Товари»

Команді видається 4 конверта

• Меблева фабрика

• Молокозавод

• Кондитерська фабрика

• Хлібозавод

і картинки з товарами, які виробляються на цих заводах або фабриках.

Команді необхідно зіставити товар з виробником.

Щоб отримати наступне завдання, треба пройти наступаючи на сліди, не ступаючи на підлогу.

Завдання № 8 «Дорожче - дешевше»

Команді видається набір предметних картинок, у кожного предмета своя вартість. Необхідно розташувати їх від дешевшого товару до дорогого за вартістю. Після того, як всі завдання виконані, Афлатун змінює отримані жетони на ключ від скрині зі скарбами. Діти відкривають скриню і дістають шоколадні монети.

Гра-квест «Казки читати про економіку знати»

Мета: у простій, зрозумілій, ігровій формі познайомити дітей з елементарними економічними поняттями.

Програмовий зміст: познайомити дітей з економічними казками, закріпити знання дітей про гроші; розвивати фізичні якості дітей швидкість та спритність, логічне мислення, творчу уяву; виховувати дружні стосунки при роботі в команді.

Хід гри:

Іграшка Афлатун пропонує дітям пограти з ним в цікаву гру. Для гри він придумав різні економічні завдання, які можна виконати лише за допомогою кмітливості, спритності, швидкості реакції. Команди проходить етапи завдань, за кожне виконане завдання отримують пазл.

Завдання № 1 «Відгадай-ка»

Це великий магазин

В ньому не злічить вітрин.

Все знайдеться на прилавку-

Від одежі до булавки. (супермаркет)

Все, що в житті продається

Однаково зветься:

І крупа, і самовар, називається .....(Товар)

Меблі, хліб і огірки,

Продають нам...(Продавці)

Скільки купили ви ковбаси

Покажуть вам точно .....(Ваги)

За сметану, хліб і сир

У касі чек проб'є .....(Касир)

І лікарю, і вихователю

Видають за працю.....(Зарплату)

Завдання № 2 «Розмін»

Командам видається 10-ти гривнева банкнота і монети. Потрібно розміняти банкноти дрібницею.

Завдання № 3 «Питання для капітана»

Який казковий персонаж періодично несе золоті яйця?

Хто ходив на базар та купив там ???

Завдання № 4 «Гра – навпаки»

Ведучий називає слово, а команди називають у відповідь слово, протилежне за значенням.

• Покупець – продавець

• Купівля – продаж

• Витрати – накопичення

• Високі ціни – низькі ціни

• Дорого – дешево

Завдання № 5 «Чорний ящик»

Гравці повинні розгадати, що лежить у чорному ящику: «В чорному ящику знаходиться те, чим можна розплатитися в магазині».

Учасники можуть ведучому задавати питання, на які тільки можна дати відповіді: «так» або «ні».

Завдання № 6 «Потреби і бажання»

Командам видається два кошики і набір карток-картинок. В одну корзину діти складають картки з зображеннями без чого людина не може жити, а в другу корзину те, що хочеться купити, але це не є життєвою необхідністю.

Завдання № 7 «Реклама»

Капітани вибирають будь-який предмет із запропонованих. Команді необхідно зробити для цього предмету рекламу, розповівши про його достоїнства.

Завдання № 8 «Послуги»

Ведучий показує дітям картинки із зображенням людей різних професій, а учасники по черзі відповідають, які послуги вони надають (продавець продає, швачка шиє і т. д.)

Після того, як команди пройшли всі завдання, збирають пазли і називають казку, в якій присутні гроші.

Конспект ігрового заняття «На гостини до Афлатуна»

Програмовий зміст: познайомити дітей з економічними поняттями: «пенсія», «стипендія», «зарплата», «сімейний бюджет», розумінням того, з чого він складається; розвивати інтерес до поєднання рухової активності з пізнавальною діяльністю; виховувати повагу до праці дорослих, заощаджувати їх кошти і витрачати на необхідні сім’ї товари.

Матеріал: картки товарів, зображення предметів, які не купиш за гроші (небо, веселка, зірки, сонце, місяць), іграшка Афлатун, коло білого кольору, сектора (червоний, зелений, жовтий, білий).

Хід заняття.

Вихователь:

-Діти, сьогодні у нас незвичайна подорож. Я вас запрошую до кав’ярні. Там нас чекає наш друг Афлатун. Він заробляє гроші та вміє їх економити. А нещодавно він купив кав’ярню і запрошує нас до себе на гостини. Тільки давайте згадаємо, як потрібно вести себе в кав’ярні? (відповіді дітей).

Діти проходять в групу і сідають за столики. Перед ними стоїть барна стійка. За стійкою стоїть Афлатун (іграшка).

Вихователь:

Діти, послухайте історію, яка сталася з Афлатуном. У березні був його день народження. Він запросив багато гостей, їм було дуже тісно в його будиночку. Тоді Афлатун замислився: «От якби в мене була своя кав’ярня, всім би вистачило місця». І став він працювати. Ми з вами знаємо, що за роботу отримують гроші. Як вони називаються? (заробітна плата). Вихователь наклеює на коло червоний сектор.

А ось ваші бабусі та дідусі багато років працювали на фабриках і заводах, вони теж отримують гроші. Як вони називаються? (пенсія) Вихователь наклеює на круг зелений сектор.

У багатьох з вас є старші брати і сестри. Вони навчаються в університеті чи інституті, вони теж отримують гроші, як вони називаються? (стипендія)

Вихователь наклеює жовтий сектор.

Як називаються гроші зароблені сім’єю?

- Вірно, всі гроші, зароблені сім'єю, називаються доходом. Повторимо, що таке дохід? (спільні гроші всіх членів сім'ї).

- Ви теж члени сім'ї, але поки не заробляєте грошей. Вам їх іноді дають дорослі на невеликі покупки. Тому білим сектором ми позначимо ваш внесок. Поки він нульовий, але коли ви подорослішаєте, ваша зарплата буде теж складовою доходу сім'ї. А сьогодні у вас буде можливість заробити самим гроші за правильні відповіді. У кожній державі є своя валюта, наприклад в Україні-гривня. Наша з вами група це теж маленька держава, яка називається фантазери. Давайте придумаємо назву нашої грошової одиниці (фанти). Ну, а зараз повернемося до доходу. Як ви думаєте, чи потрібно відразу витрачати весь дохід? (відповіді дітей). Афлатун так і вчинив. Він збирав, заощаджував гроші. Коли його накопичення стало великим, він купив собі кав’ярню, поставив столики і став чекати відвідувачів. Але до нього ніхто не заходив. Як ви думаєте, чому? (відповіді дітей). Так, вірно, Афлатун забув закупити товар. Адже ваги, прилавок і навіть продавець-не головне. А головне те, чим торгують. А як називається те, чим торгують? (Відповіді дітей).

Закупив Афлатун напої, цукерки, морозиво і став торгувати. Чи з’явилися у нього відвідувачі?

А як ви гадаєте, чи все можна купити за гроші?

Гра «Що можна купити за гроші?»

- Давайте пограємо. У мене на дошці намальований гаманець. У вас на столах картки з предметами. Хто вважає, що ваш предмет можна купити, біжите до гаманця (діти підбігають до дошки і наклеюють свої картки).

- Я дивлюся, що деякі з вас залишилися з картками. Що на них зображено? (Небо, веселка, зірки, сонце, місяць).

- А що ще не купиш за гроші? (Любов, дружбу, здоров'я). До товарів, які продаються, потрібно ставитися дбайливо. Наприклад, якщо вам купили кофтинку, чому її треба берегти? (Відповіді дітей).

- А тепер, я вам пропоную пограти з Афлатуном у «Кав’ярню».

Конспект заняття «Подорож в країну Фінансів»

Мета: формування у дітей старшого дошкільного віку елементарних економічних уявлень за допомогою фізичного розвитку.

Програмовий зміст: вчити дітей зберігати та зміцнювати фізичне здоров'я дітей, удосконалюючи їх фізичні уміння та навички; сформувати у дітей поняття: фінанси, вокзал, каса, касир, провідниця, «чуже-своє»; реальні уявлення про працю, навчити правильно розпоряджатися грошима; виховувати чесність та справедливість.

Обладнання: Гаманець, документи, сумочка на мотузочці, квитки у формі геометричних фігур - 6 шт., дуга, конуси – 6-8шт., кубики – 6-8шт., одяг (касира, провідниці, кашкет машиніста), будиночок (вокзал), поїзд.

Хід заняття

Заходять діти до залу, шикуються в пряму лінію.

Вихователь: Привіт діти, у нас сьогодні пройде дуже цікаве і захоплююче заняття. Ой, дивіться, а що це таке? (знаходить гаманець на підлозі і показує дітям).

Вихователь: Так, діти — це справжній гаманець, а ми можемо його забрати собі?

Вихователь: Звичайно ж, ні, це ж чиясь чужа річ, а чужі речі залишати собі не можна. І що ж ми повинні з вами зробити? Давайте відкриємо його і подивимося, чий же це гаманець. Відкривають гаманець, знаходять документи.

Вихователь: Діти, дивіться тут чиїсь документи, з адресою проживання.

Читає документ: Це Афлатун він проживає в країні Фінансів, за адресою: Економічна, 22. Діти, пропоную відправитися в країну «Фінансів» та відшукати Афлатуна. Згодні?

Вихователь: У мене є всього 6 грошових купюр, для того щоб купити квитки.

Роздаю по одній купюрі кожному. Діти, а де ж можна придбати квитки?

- А мені не вистачило купюри, ну ні чого страшного, я вас проводжу до вокзалу, а там вас зустріне касир, і ви у нього зможете придбати квитки.

Вирушаємо на вокзал за квитками.

Вихователь: За морями, за лісами є величезна країна, зветься вона країною «Фінансів»! Хочете побувати в цій країні?

Збираємося в дорогу. У пошуки Афлатуна ми вирушаємо. Діти шикуються в шеренгу, перевірка постави й рівноваги.

Ходьба звичайна один за одним (1 коло).

Ходьба, високо піднімаючи коліна (1 коло).

Вище ноги піднімаємо.

Через камені ми переступаємо.

Ходьба по доріжці здоров’я

Подивіться яка висока трава!

Давним давно на нас чекає вона,

До неї ми підійдемо,

Швидко ми по ній підемо.

Ми в печеру проповзем (повзання на колінах з упором на коліна і долоні)

Багато нового знайдем

Зараз швидше ми підемо, (звичайний біг тривалістю до 1 хвилини)

І до вокзалу ми прийдемо. (ходьба один за одним)

Дружно весело ми грали,

потім знову крокували (відновлюємо дихання)

Дихальна гімнастика «Повітряна куля».

Крокуємо, руки підняті вгору, долоні і пальці утворюють невелику кульку. Вдих через ніс, видих, губи - трубочкою, руки опускаються через сторони, утворюють велику кулю.

Вихователь: Ось ми з вами потрапили на вокзал, давайте купимо квитки.

Я піду покличу касира, і вирушаю назад. Як тільки зустрінете Афлатуна, не забудьте віддати йому його гаманець цілий і не пошкоджений.

До зустрічі!

Касир: Доброго дня, діти! Я працюю касиром, продаю квитки. Я знаю, що вам потрібні квитки до країни «Фінансів», ви хочете повернути Афлатуну його загублений гаманець.

У нас є на вокзалі квитки на літак за 5 гривень і поїздка на поїзді за 3 гривні.

Діти, на якому виді транспорту ви поїдете, щоб вам вистачило грошей?

Діти купують квитки на поїзд. Касир видає квитки, забирає гроші.

Касир: Займайте місця згідно з купленими квитками, ваш квиток повинен збігатися з геометричною фігурою вагончика. До побачення, діти, зараз до вас прийде провідниця і перевірить, як ви правильно зайняли місця.

Діти займають свої місця. До них підходить провідник.

Провідниця: Доброго дня, діти! Я провідниця і зараз перевірю, як ви правильно сіли на свої місця. Покажіть мені свої квитки. Молодці, всі зайняли місця вірно. Діти, щоб нам їхати було не нудно пропоную зробити вправи.

Комплекс загальнорозвиваючих вправ з використанням стільця.

1. В. п.: сидячи на стільці, руки за головою. 1 – підняти руки вгору, потягнутися – вдих; 2 – в. п. – видих.

2. В. п. сидячи на стільці. Руки на поясі. 1 – поворот вправо,

торкнутися правою рукою спинки стільця – видих; 2 - в. п. – вдих; 3-4 в іншу сторону. Ноги з місця не зрушувати.

3. В. п.: сидячи на стільці, руки на поясі. 1 – прогнутися в спині, відводячи лікті назад, намагаючись торкнутися спинки стільця, - вдих; 2 – в. п. – видих. Відводячи лікті назад, піднімати голову, повертаючись у в. п. опускати голову.

4. В. п.: сидячи, з поворотом в праву сторону, ноги разом, руками триматися за стілець позаду. 1-підняти вгору обидві ноги одночасно; 2 – в. п. Дихання довільне.

5. В. п. сидячи, з поворотом в праву сторону, ноги разом, витягнуті вперед,

нахили до ніг. 1-в. п; 2 – в. п. Дихання довільне.

6. В. п. сидячи, з поворотом в праву сторону, ноги разом, витягнуті вперед,

руки в упорі ззаду, згинання ноги в коліні 2 - в. п. – вдих; 3-4 в іншу сторону. 1-в. п; 2 – в. п. Дихання довільне.

Провідниця: Ось ми з вами і приїхали до станції «Фінансів». Ви, напевно, втомилися і хочете відпочити, я пропоную вам лягти, як вам зручно, на підлогу закрити очі і уявляти.

Гра – розслаблення «Зірочка»

Хто сьогодні швидко бігав та стрибав, то звичайно втомився. Давайте відпочинимо. Треба просто лежати, згадати сонце, море. Закриваємо очі і являємо зірку, поряд з місяцем, як блищить вона, і все яскравіше, яскравіше запалюється. Якщо уявили, очі відкривайте та усмішку подаруйте друг другу.

Ось ми знайшли країну «Фінансів» та адресу Афлатуна.

Афлатун: Доброго дня, діти! Я Афлатун, мені подзвонили з вокзалу та сказали, що ви мене шукаєте, щоб мені віддати мій загублений гаманець, це правда?

Діти віддають Афлатуну його гаманець.

Афлатун: Як здорово, ви чесні, справедливі, а найголовніше сміливі, що вирішили до мене приїхати в країну «Фінансів», щоб віддати мені мій гаманець! Натомість я пограю з вами. Як ви вже знаєте, я живу в крані фінансів, ви знаєте, що таке фінанси?

Афлатун: Одним словом - це гроші. Давайте пограємо в цікаву рухливу гру, яка називається «Монети».

У мене є коробочка, в якій лежать монети: 1 гривня, 2 гривні і 5 гривень. Під звуки бубна ви будете бігати по залу, як тільки бубен зупиниться, ви підбігаєте до мене, берете будь-яку монету і шукаєте собі пару з такою ж монетою.

Афлатун: Дякую вам діти, за те, що повернули мені мій гаманець, а за те, що пограли зі мною в гру, прийміть від мене подарунки! Наша подорож підійшла до кінця, вам пора повертатися назад.

До побачення діти, до нових зустрічей.

Додаток 5

Педрада "Особливості соціально-економічної освіти" Виступ завідувача В.М.Швачки на засіданні Школи ефективного педагогічного досвіду
День заощаджень 31.09.2019. Екскурсія до банку Екскурсія до банку
Знайомство з роботою банку Екскурсія до аптеки
Екскурсія до пошти Екскурсія до супермаркету
Знайомство з роботою електронних вагів Подаруємо ляльці друге життя - виставка
Розвага до Дня народження Афлатуна Розвага до Дня народження Афлатуна

Додаток 6

Анкета для батьків «Фінансова грамотність та моя дитина»

1.Чи потрібно дітям розповідати про гроші?

Виберіть одну відповідь

так ні важко відповісти

2. Чи потрібно дитину знайомити з економікою?

Виберіть одну відповідь

так ні важко відповісти

3. Як ви ставитеся до бажання дітей мати скарбничку?

Виберіть одну відповідь

так ні важко відповісти

4. Чи повинні дошкільнята мати кишенькові гроші?

Виберіть одну відповідь

так ні важко відповісти

5. Помічаєте ви інтерес дитини до домашньої роботи?

Виберіть одну відповідь

так ні важко відповісти

6. Як дитина ставиться до праці?

Виберіть одну відповідь

так ні важко відповісти

7. Бере участь дитина в процесі планування майбутніх покупок?

Виберіть одну відповідь

так ні важко відповісти

8. Чи знає дитина про професії батьків?

Виберіть одну відповідь

так ні важко відповісти

9. Чи знає дитина на що витрачаються гроші?

Виберіть одну відповідь

так ні важко відповісти

10. Розповідаєте ви дитині, звідки беруться гроші?

Виберіть одну відповідь

так ні важко відповісти

11. Чи має дитина постійні обов'язки по дому?

Виберіть одну відповідь

так ні дуже незадоволений/лена
Кiлькiсть переглядiв: 0

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.

Дата останньої зміни 12 Квітня 2024

Фотогалерея